Van idee tot breed inzetbare tool voor leisure ondernemers

18 mei 2019 | Chantal Tutein Nolthenius

Voormalig voorzitter van het Toeristisch Platform Apeldoorn Danny Paerl blijft zich richten op datagedreven gastheerschap. Vakantieadvies wordt een breed inzetbare tool voor leisure ondernemers in de gemeente Apeldoorn.

De omgeving zien als grootste faciliteit. Het is de gedachte en filosofie waar Bungalowpark Hoenderloo al geruime in tijd in gelooft. Het is niet primair het zwembad of de bungalow waarom gasten naar ons toe komen, maar het is de omgeving die dat doet; aldus Marije Heuvink van Bungalowpark Hoenderloo. Met haar Veluwe ambassadeurs vervult Bungalowpark Hoenderloo lokaal de eerdere VVV rol. ‘We merken dat veel gasten graag willen weten wat er te doen is in de omgeving en aan ons de taak om hier - met het vele aanbod - een zo goed mogelijk advies over te geven. Een hele uitdaging, zeker in een druk hoogseizoen en de vele wisselende wensen en interesses’,

Dat de Veluwe, als regio met één van de hoogste attractiedichtheid van Europa en haar prachtige natuur, een plek is die veel bezoekers trekt staat buiten kijf. Maar het grote en diverse aanbod zorgt ook voor versplintering. Een gevaar voor voornamelijk de kleine pareltjes in ons gebied, zegt Danny Paerl eigenaar van Bungalowpark Hoenderloo en initiatiefnemer van het ‘Vakantieadvies’. De grote attracties pakken wel hun zichtbaarheid, maar de kleintjes - vaak met een authentiek aanbod - moeten het onderspit delven. Een lastig dilemma, zeker in een wereld waar zichtbaarheid veelal online gebeurt en dit naast specialistische online kennis ook een stevig budget vraagt.

De gast verdient een goed en passend advies terwijl wij de Veluwe nog aantrekkelijker maken

Danny Paerl ondervond dit dilemma aan den lijven bij zijn gasten. ‘Het is ontzettend lastig om een passend én vooral uniek aanbod te vinden van leuke activiteiten en plekken, passend bij de wensen en voorkeuren van je gast. Je moet de omgeving ontzettend goed kennen om zo verregaand advies te kunnen geven. Dat is bijna niet te doen, zeker niet wanneer het vakantie is en wij vol zitten en druk hoog ligt. En dat is jammer, aangezien de activiteiten die men in de omgeving onderneemt voor een grote mate bijdragen aan de totale vakantiebeleving’. Danny Paerl dacht; dit kan en moet anders. ‘De gast verdient een goed en passend advies terwijl wij de Veluwe nog aantrekkelijker kunnen presenteren.’

Bungalowpark Hoenderloo ging aan de slag en bracht de directe omgeving in kaart. Er miste gedetailleerde en actuele toeristische informatie, dus gingen zij zelf aan de slag. Een helse klus bleek al snel. In een straal van 20km bracht het park de activiteiten en plekken in kaart die zij voor haar gasten aantrekkelijk vond. Het resultaat; een lokale database van zo’n 100 uitjes.

Je moet de omgeving goed kennen om verregaand advies te kunnen geven.

Met enkel de database bleek het alsnog een lastige opgave om gasten een passend vakantieadvies te geven. We moesten erachter zien te komen wat de interesse van de gast is om zo een advies te kunnen te geven dat aansluit bij ieders voorkeuren, vertelt Danny Paerl. Reden waarom Bungalowpark Hoenderloo de toeristische activiteiten al vrij snel ging categoriseren op thema. Met gerichte vragen konden ze achterhalen wat men interesseert en waren ze in staat de gast te koppelen aan een thema. Hiermee kon Bungalowpark Hoenderloo al veel gerichter gasten van relevante informatie voorzien en was de basis van het zogeheten ‘Vakantieadvies’ gelegd.

Na een tijd hiermee te hebben gewerkt merkte Bungalowpark Hoenderloo op dat de tool goed werd gebruikt en gewaardeerd. Zowel door de gast als de medewerker. Ook merkte het park dat het relevante informatie over de gast verkreeg en de service en dienstverlening hiermee kon verbeteren. DIJ, het bureau waar Bungalowpark Hoenderloo al geruime tijd mee werkt en al vanaf het begin betrokken is bij de ontwikkeling, zag de potentie in de tool en hielp mee met de verdere professionalisering. Al vrij snel bleek, dat wanneer we verder wilde professionaliseren het tijdsintensief en kostbaar ging worden, aldus Ludo Haveman van DIJ. De tool had potentie om meer te bedienen dan enkel de gasten van Bungalowpak Hoenderloo en kon de Veluwe als regio en de ondernemers in het gebied helpen.

De Provincie Gelderland maakte de verdere ontwikkeling mogelijk. Na een inschrijving en pitch kreeg het Vakantieadvies een subsidie om een jaar te gaan door ontwikkelen. Met deze subsidie kan de tool worden ingezet voor de gemeente Apeldoorn. Dit betekent dat al komend zomerseizoen de toeristen die verblijven in- of rondom Apeldoorn kunnen profiteren van gericht en persoonlijk vakantieadvies.

Holiday Assistant, het bedrijf achter het Vakantieadvies heeft zich als ambitie gesteld om met deze nieuwe technologie het gebied met haar aanbod nog sterker te maken, door gasten te adviseren en leisure ondernemers van bruikbare data te voorzien. Wij zijn ontzettend blij dat wij de kans krijgen om Apeldoorn te helpen met het beter etaleren van al haar moois dat de omgeving te bieden heeft, aldus Danny Paerl.

Kijk op YouTube de oproep van Danny Paerl