In de media / 60 procent minder buitenlandse toeristen in Nederland in 2020

04 jun. 2020 | Chantal Tutein Nolthenius

Toeristische sector focust op veilige vakantie in Nederland onder motto ‘Hier moet je zijn’

Vakanties binnen Europa zijn vanaf 15 juni weer toegestaan, zo besloot het kabinet gisteravond. “Met deze versoepeling verwachten we dat het toerisme in Nederland weer langzaam op gang komt. Om te bepalen hoeveel toeristen we in totaal in Nederland kunnen verwelkomen dit jaar, hebben we verschillende scenario’s doorgerekend,” vertelt Jos Vranken, algemeen directeur NBTC. Door de coronacrisis verwacht Nederland dit jaar bijna 12 miljoen minder buitenlandse toeristen te ontvangen, een daling van circa 60 procent ten opzichte van 2019. In totaal besteden deze buitenlandse toeristen 5,2 miljard euro, een daling in bestedingen van 64 procent ten opzichte van vorig jaar. Naar verwachting gaan dit jaar ook 50 procent minder Nederlanders op vakantie in eigen land, dat zijn er 12,5 miljoen. In totaal komen naar verwachting dus 24,5 miljoen minder toeristen uit binnen- en buitenland als gevolg van de coronacrisis, zo blijkt uit dit recente NBTC-onderzoek.

Naast acute steun werken aan herstel en voorlichtingscampagne
“Feit blijft dat de toeristische sector keihard wordt geraakt door de coronacrisis, ondanks de aangekondigde versoepelingen. Daarom wordt parallel aan de inzet van acute steunmaatregelen nu ook hard gewerkt aan herstel. Eén van de initiatieven van de herstelaanpak is de voorlichtingscampagne: ‘Hier moet je zijn’. Onder dit motto wil de toeristische sector Nederlanders en ook Duitsers en Belgen inspireren voor een veilige vakantie in Nederland,” aldus Jos Vranken.

‘Je hoeft niet naar daar, je vindt het allemaal hier’
“Want ondanks dat de grenzen met Europese landen binnenkort in toenemende mate opengaan, verwachten we dat veel Nederlanders er veilig op uittrekken in eigen land,” vertelt Jos Vranken. “Ons land biedt natuurlijk ook volop mogelijkheden voor een weekje eropuit, weekendje weg, stedentrip, dagje wandelen of kitesurfen. Met de voorlichtingscampagne ‘Hier moet je zijn’ willen we in eerste instantie Nederlanders inspireren om prachtige onbekende plekken te ontdekken en om in de toekomst net wat vaker voor ‘hier’ te kiezen. Dit initiatief onderstreept dat Nederland 365 dagen aantrekkelijk is. En veilig en vertrouwd, dat is zeker nu ook van groot belang. Je hoeft niet naar ‘daar’, want je vindt het allemaal ‘hier’. Hier in dit land, hier in deze regio, hier op deze plek. Met een variant op deze voorlichtingscampagne willen we ook toeristen uit Duitsland en België bereiken.”

Ook buurlanden veilig en vertrouwd naar Nederland
De versoepeling van de huidige coronamaatregelen zorgt er immers voor dat toeristen uit Duitsland en België weer langzaam vakanties naar Nederland durven te plannen. “

Nederland is voor Duitsers en Belgen één van de belangrijkste vakantiebestemmingen voor een korte vakantie. Ruim 40 procent van alle buitenlandse toeristen die naar Nederland komt, is afkomstig uit onze buurlanden,” vertelt Jos Vranken. “Deze toeristen uit de buurlanden komen vaker terug en verspreiden zich meer over Nederland. Het zijn dus graag geziene gasten, die we met ‘Hier moet je zijn’ daarom willen inspireren de voor hen onbekende plekken te bezoeken. Zo bouwen we samen aan een duurzaam herstel van de toeristische sector.”

Bron: NBTC